Komunikat w sprawie zagrożeń dla realizacji projektów grantowych w związku z koronawirusem – AKTUALIZACJA
KOMUNIKAT
Szanowni Grantobiorcy!
W kontekście zagrożenia epidemiologicznego na świecie i w Europie, w tym w Polsce, Komitet Monitorujący PO WER przyjął uchwałę nr 303 w sprawie zastosowania odstępstwa od obowiązku spełnienia przez beneficjentów kryteriów wyboru projektów, w oparciu o które projekt został skierowany do dofinansowania.
W przypadku grantów udzielonych w ramach projektu „Ścieżki współpracy” oznacza to umożliwienie wprowadzenia do projektów zmian pozwalających na wydłużenie czasu ich trwania poza termin zakończenia projektów standardowych.
W związku z powyższym wszystkich Grantobiorców, którzy widzą konieczność wydłużenia projektu poza ramy czasowe projektu standardowego, prosimy o skierowania do Grantodawcy pisma (skan wysłany na adres: konkurs@sciezkiwspolpracy.pl) zawierającego:
-propozycję nowego okresu trwania projektu (nie wykraczającego poza 31.05.2021[1]);
-szczegółowe uzasadnienie wnioskowania o zgodę na zmianę okresu realizacji.
Okoliczności
powodujące konieczność zmiany umowy muszą mieć charakter nadzwyczajny, wywołany czynnikiem zewnętrznym, niezależnym od
beneficjenta, jakim jest obecna sytuacja epidemiczna w kraju. Jednocześnie
okoliczności te muszą mieć bezpośredni wpływ na niemożność kontynuowania
realizacji projektu w określonym w umowie terminie.
[1] Data ta
wynika z terminu zakończenie realizacji projektu „Ścieżki współpracy…” przez
Grantodawcę.
W przypadku wydłużenia czasu realizacji projektu „Ścieżki współpracy…” data ta
ulegnie przesunięciu, o czym Grantobiorcy zostaną poinformowani osobnym komunikatem.
Ponadto Instytucja Zarządzające PO WER przedstawiła swoje stanowisko dotyczące jego wpływu na realizację projektów. Stanowisko to obowiązuje również w stosunku do projektów grantowych realizowanych w projekcie „Ścieżki Współpracy…”. Ze stanowiska IZ PO WER wynika, że:
- Jeśli z powodu ryzyka zakażeniem koronawirusem dane działanie ( np. wizyta studyjna) nie odbędzie się, a poniesiono już koszty związane z jego organizacją (bilety lotnicze, kolejowe, hotel) taka sytuacja będzie uznana za działanie siły wyższej.
- Grantobiorcy powinni podjąć działania w celu zminimalizowania kosztów powstałych w związku z odwołanymi wyjazdami np. odzyskać część lub całość środków od organizatorów podróży (zwrot za niewykorzystane bilety, nawet częściowy, czy zmiana rezerwacji na późniejszą).
UWAGA!

Zalecenia Grantodawcy
- Radzimy naszym Grantobiorcom, aby tam, gdzie to możliwe, zamieniali wizyty studyjne na elektroniczne formy komunikacji (Skype, telekonferencje, webinaria itp.) i przesuwali środki na tłumaczenia materiałów i zwiększenie liczby godzin zaangażowanego personelu po obu stronach czy przygotowania materiałów audiowizualnych.
- Tam, gdzie jest to możliwe, radzimy przesuwać planowane wizyty na późniejszy termin.
- Radzimy zbierać dokumenty pokazujące, że nie udało się odzyskać całości lub części poniesionych wydatków, np. maile, pisma itp.
- Prosimy o poinformowanie nas mailowo o sytuacji w projekcie i ewentualnych proponowanych zmianach. Zmiany w harmonogramie, przesunięcia wydatków pomiędzy kamieniami milowymi czy zmiany wskaźników i efektów kamieni milowych będą wymagały podpisania aneksu do umowy. Prosimy o przesyłanie informacji na adres: konkurs@sciezkiwspolpracy.pl [prosimy o dodawanie numeru projektu w tytule maila].
- W przypadku Grantobiorców, którzy nie podpisali jeszcze umowy powierzenia grantu lub ich projekty są w fazie negocjacji, prosimy o rozważenie wprowadzenia koniecznych zmian do projektu – zmiany te będą mogły zostać uwzględnione w umowie. Informacje w tej sprawie prosimy również przesyłać na adres: konkurs@sciezkiwspolpracy.pl [prosimy o dodawanie numeru projektu w tytule maila].